Ναπολέων Βοναπάρτης, 1769-1821, Γάλλος στρατηλάτης & αυτοκράτοραςΑναφερόμενος στην εφεύρεση του ατμόπλοιου.

«Η ελληνική ναυτιλία στον 21ο αιώνα: Προοπτικές, προκλήσεις και η επιδίωξη της αριστείας»

Στις προκλήσεις και τις προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας στον 21ο αιώνα, αναφέρθηκαν οι συμμετέχοντες στη σχετική συζήτηση του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στην Αθήνα, στο Ζάππειο Μέγαρο το οποίο τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες αλλά και το ερώτημα «τι θα μεταφέρουν τα πλοία το 2050» ήταν οι βασικοί πυλώνες της συζήτησης, στην οποία συμμετείχαν οι Αντώνης Παπαδημητρίου, Θανάσης Μαρτίνος και Πάνος Λασκαρίδης, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση των διοργανωτών του Φόρουμ.

 

Αναλυτικότερα, μιλώντας στη θεματική ενότητα «η ελληνική ναυτιλία στον 21ο αιώνα: Προοπτικές, προκλήσεις και η επιδίωξη της αριστείας», ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου έθεσε το 2050 ως ορίζοντα για την επίτευξη των στόχων για τη ναυτιλία. Ο κ. Παπαδημητρίου αναρωτήθηκε αν τα 5000 πλοία που διαθέτει σήμερα η ελληνική ναυτιλία θα αντικατασταθούν έγκαιρα μέσα στα επόμενα χρόνια με πλοία νέας τεχνολογίας, υπογραμμίζοντας ότι το 2050 δεν είναι μακριά. «Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να είναι υπηρεσία και όχι προϊόν. Η εφαρμογή της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία, αποτελεί το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Ως Έλληνες εφοπλιστές θα πείσουμε την Ευρώπη αναγκάζοντας την να δεχθεί την πραγματικότητα», είπε χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση.

 

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Eastern Mediterranean Maritime, Θανάσης Μαρτίνος, δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον, βασιζόμενος στην παράδοση των Ελλήνων ως ναυτικού λαού. «Η επιτυχία οφείλεται στο μοντέλο διαχείρισης και οικογενειακής διακυβέρνησης. Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα είναι ίδιον των Ελλήνων εφοπλιστών», επισήμανε. Αναφέρθηκε δε στο σημαντικό, όπως είπε, δυναμικό των Ελλήνων ναυτικών, το οποίο αυξάνεται λόγω και των συνθηκών καθώς δημιουργείται ζήτηση καταρτισμένων και μορφωμένων στελεχών. «Δεν πιστεύω ότι η ΕΕ θα επιβάλλει την αλλαγή του επιχειρηματικού μας πλαισίου. Η ΕΕ κάποια στιγμή θα αναγνωρίσει τη στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας. Θα ανακάμψει και η Μεγάλη Βρετανία, έστω “και με το ένα πόδι”», διευκρίνισε, υπογραμμίζοντας: «Είμαστε σχεδόν οι μόνοι cross traders, ασχολούμενοι με εμπόριο τρίτων χωρών».

 

«Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 58% της χωρητικότητας της ναυτιλίας στην Ευρώπη», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company, Πάνος Λασκαρίδης. Απαρίθμησε ως βασικές προκλήσεις για τη ναυτιλία την κλιματική αλλαγή, τη διατήρηση και υπεράσπιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, καθώς και τη διάσταση μεταξύ των διεθνών και περιφερειακών ρυθμίσεων και νομοθετήσεων. «Η ίδια η Ευρώπη δεν έχει καταλάβει ότι η ναυτιλία είναι από τα σημαντικότερα -αν όχι το σημαντικότερο- στρατηγικό της όπλο. Κατέχει το 40% του παγκοσμίου στόλου. Η σημασία του Ελληνικού στόλου κυρίως, έχει γίνει πολύ σαφής και ξεκάθαρη στον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο» σημείωσε. Ο ίδιος τόνισε ότι η ναυτιλία είναι διατεθειμένη να συνεισφέρει ό,τι μπορεί αλλά και ό,τι της αναλογεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και προσέθεσε ότι οι μελλοντικοί «σταθμοί» για τη ναυτιλία είναι η μείωση κατά 40% του ειδικού βάρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 και η μείωση κατά 50% το 2050, με βάση το 2008. Τέλος, όπως σημειώνεται, τόνισε ότι πρέπει να επιβληθεί ένα τίμημα στις ποσότητες των καυσίμων που καταναλίσκουν τα πλοία, ενώ προέβλεψε ότι «το μέγεθος της ελληνικής ναυτιλίας θα παραμείνει το πρώτο παγκοσμίως».

 

Στο περιθώριο της συζήτησης για τη Ναυτιλία και στο πώς αυτή επηρεάστηκε από την πανδημία τοποθετήθηκε και ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, Ευάγγελος Μαρινάκης. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση των διοργανώτων, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι λόγω της πανδημίας επηρεάστηκαν, μεταξύ άλλων, τα δεξαμενόπλοια και τα LNGs. «Οι μεταφορές έχουν μειωθεί δραματικά, ωστόσο το τελευταίο εξάμηνο ξεκίνησε μια ανοδική πορεία της ναυλαγοράς και βρισκόμαστε σε επίπεδο ρεκόρ» είπε, επισημαίνοντας ότι η κρίση στην οικονομία μεταφέρεται και στη ναυτιλία. Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται πως απέδωσε τη μεγάλη «”πράσινη”» στροφή», όπως την ονόμασε, στις εξελίξεις στις ΗΠΑ με την ανάληψη της εξουσίας από τον Τζο Μπάιντεν, ενώ προσέθεσε πως θα υπάρξουν στο μέλλον νέου τύπου πλοία, που θα λειτουργούν χωρίς την καύση πετρελαίου, εξ ου και πολλές εταιρείες πλέον επενδύουν στην «πράσινη ενέργεια». «Το μέλλον δεν είναι στα δεξαμενόπλοια. Θα πρέπει στον κλάδο μας να επενδύουμε πλέον και σε άλλων ειδών πλοία» σημείωσε.

 

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Οι εργασίες του Φόρουμ μεταδίδονται από τον ειδικό θεματικό ιστότοπο του ΑΠΕ-ΜΠΕ www.amna.gr/delphi-VI

Φώτο: Ο Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, Πρόεδρος Ιδρύματος Ωνάση και Θανάσης Μαρτίνος, Διευθύνων Σύμβουλος Eastern Mediterranean Maritime Limited Greece, η δημοσιογράφος Μαρία Νικόλτσιου, συντονίστρια της συζήτησης και ο Πάνος Λασκαρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company Ltd. Greece μιλάνε στο 6o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στο Ζάππειο Μέγαρο, Αθήνα, Δευτέρα 10 Μαΐου 2021.. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΤΣΟΜΩΚΟΣ/BAMPALOUKAS PANAGIOTIS