O άνθρωπος που του έχουν αρνηθεί το δικαίωμα να παίρνει σημαντικές αποφάσεις, αρχίζει να θεωρεί σημαντικές τις αποφάσεις που του επιτρέπεται να παίρνει. Northcote Parkinson, 1909-1993, Βρετανός ιστορικός

Έκθεση στο Τελλόγλειο ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού

14 Μαΐου, 2024

Ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα, που ανήκει στη συλλογή του Τελλογλείου και απεικονίζει μία από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, πρωταγωνιστεί στην έκθεση «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες το 1896 στην Αθήνα. Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού», που εγκαινιάζεται αύριο, Τετάρτη 15 Μαΐου, στις 7 το απόγευμα.

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας και του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης και γίνεται με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι αυτό το καλοκαίρι.

Το αποσπασματικά σωζόμενο έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο, Henri Felix Emmanuel Philippoteaux σε συνεργασία με τον νεαρό γιο του Paul, εκτέθηκε σε μια ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία (1872) και συσχετίστηκε με δύο σημαντικά γεγονότα της εποχής: τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο (1870-1871) και τους Πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (1896).

Το πανόραμα απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από τους αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές, που δέχονταν τους συνεχείς βομβαρδισμούς του Πρωσικού πυροβολικού (1871).

Η απήχηση του έργου στο γαλλικό κοινό ήταν τέτοια που οι δύο ζωγράφοι και το συνεργείο τους υποχρεώθηκαν να φιλοτεχνήσουν δύο αντίγραφα (1876), τα οποία περιόδευσαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ένα από αυτά έφτασε στην Αθήνα, λίγες μέρες πριν από την έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας. Φιλοξενήθηκε σε μία ροτόντα, η οποία βρισκόταν ακριβώς έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο. Παρά τις αντιδράσεις της ελληνικής βασιλικής οικογένειας, που επιθυμούσε την κατεδάφιση του κτιρίου, το πανόραμα παρέμεινε στη θέση αυτή τουλάχιστον ως το 1915. Στη συνέχεια τα ίχνη του έργου χάθηκαν ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε αγοράστηκε από το ζεύγος Τέλλογλου.

Το πανόραμα της συλλογής του Τελλογλείου συνιστά τον προάγγελο του σύγχρονου κινηματογράφου και αποτελεί την αφετηρία για τη διερεύνηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στο β’ μισό του 19ου αιώνα μέσα από το πρίσμα της τέχνης και του πολιτισμού.
Προετοιμασία έκθεσης: Χριστίνα Τσαγκάλια, Αναστασία Σταμάτη

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαΐου 2024 – 6 Οκτωβρίου 2024