Η ανθρώπινη λογική το μόνο που χρειάζεται είναι να θέλει περισσότερο από τη μοίρα, και γίνεται μοίρα. Thomas Mann, 1875-1955, Γερμανός συγγραφέας

ECONOMIST-Η Συμβολή των Υποδομών σε μια πιο ανθεκτική οικονομία και κοινωνία

6 Σεπτεμβρίου, 2024

«Με τα έργα που κάνουμε και αυτά που προγραμματίζουμε αναβαθμίζεται ριζικά το σύστημα των υποδομών στη Θεσσαλονίκη αλλά και συνολικά στη Βόρεια Ελλάδα. Βελτιώνεται η ασφάλεια, η ποιότητα και οι συνθήκες των μετακινήσεων, ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα των εμπορευματικών μεταφορών, μπαίνουν γερά θεμέλια για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, ενισχύεται η κοινωνική συνοχή και ισχυροποιείται ολόκληρη η χώρα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο 4ο Thessaloniki Metropolitan Summit που φιλοξενείται στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης» της ΔΕΘ-Helexpo, στην ενότητα με θέμα: «Η Συμβολή των Υποδομών  σε μια πιο ανθεκτική οικονομία και κοινωνία».
Τόσο ο Υπουργός όσο και ο έτερος ομιλητής της εκδήλωσης, ο Διευθύνων Σύμβουλος Δημοσίων Οδικών Συγκοινωνιών, Στέφανος Αγιάσογλου, αναφέρθηκαν στον καθοριστικό ρόλο των υποδομών για την διαμόρφωση μιας πιο ανθεκτικής οικονομίας και κοινωνίας. Ο Υπουργός τόνισε μεταξύ άλλων ότι  «Όλα αυτά γίνονται μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο δυνατοτήτων γιατί είναι δεδομένο πως οι ανάγκες είναι απεριόριστες αλλά ο πόροι περιορισμένοι. Συνεπώς μια κρίσιμη παράμετρος και για μένα η πιο κρίσιμη είναι η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, είτε πρόκειται για την κατασκευή νέων εμβληματικών έργων είτε για μικρότερης έκτασης παρεμβάσεις. 

Ο Υπουργός επικεντρώθηκε σε μεγάλα και μικρότερα έργα και παρεμβάσεις που αφορούν τη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνοντας σε αυτά το μετρό, το fly over, την αστική συγκοινωνία, τα σιδηροδρομικά και οδικά έργα αλλά και μικρότερου μεγέθους κτιριακά έργα, τα οποία όμως, όπως σημείωσε «έχουν ιδιαίτερη σημασία για την καθημερινότητα των πολιτών».

Ξεκινώντας από το έργο του μετρό, επανέλαβε ότι αυτό θα παραδοθεί στους πολίτες σε 86 ημέρες από σήμερα. «Με επιμονή και μεθοδικότητα επιτυγχάνουμε όλοι μαζί τον στόχο που θέσαμε έτσι ώστε να δώσουμε στην κυκλοφορία 13 σύγχρονους σταθμούς, 9,6 χιλιόμετρα γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπεραυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας με μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, αλλά και αμαξοστάσιο 52.000 τ.μ.», είπε ο κ.Σταϊκούρας. Σε ό,τι αφορά στην επέκταση προς την Καλαμαριά είπε ότι θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και ότι η πρόοδος του έργου σήμερα είναι στο 89,4%. 

Αναφερόμενος στις αστικές συγκοινωνίες είπε μεταξύ άλλων: «Προγραμματίζουμε την αναδιάρθρωση της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη» και ότι «δημιουργούμε με επιμονή τις συνθήκες εκείνες που θα μας επιτρέψουν να έχουμε μόνο καθαρό στόλο στη Θεσσαλονίκη, σε τρία χρόνια από σήμερα, όταν τρία χρόνια πριν η μέση ηλικία των οχημάτων του στόλου ήταν στα 17 έτη. 

Στην κατεύθυνση αυτή, σημείωσε ότι:

-Ήδη κυκλοφορούν από τις αρχές Ιουνίου τα πρώτα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία ανανεώνοντας το 1/3  του στόλου των οχημάτων στη Θεσσαλονίκη
-Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη μίσθωση επιπλέον 220 λεωφορείων. 
-Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στον νέο μεγάλο διαγωνισμό του Υπουργείου για 700 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας εκ των οποίων περισσότερα από 200 προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη, υπό την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί μελλοντικά η αναγκαία χρηματοδότηση. 
-Έγιναν προσλήψεις 190 οδηγών στον ΟΑΣΘ. 

                                                          Fly Over

Αναφερόμενος στο Fly Over της Θεσσαλονίκης είπε ότι η τεράστια δυσπιστία που υπήρχε στην πόλη πριν από ένα χρόνο για την πορεία υλοποίησης του έργου, σήμερα είναι πολύ μικρότερη. Σημείωσε ότι η κυκλοφοριακή επιβάρυνση τώρα είναι μικρότερη, ότι το επόμενο χρονικό διάστημα οι εργασίες θα «τρέξουν» με ακόμα υψηλότερες ταχύτητες και πως με βάση και τις συμβατικές υποχρεώσεις η παράδοση του έργου τοποθετείται για τον Μάιο του 2027.
                                                      
                                                 Σιδηροδρομικά έργα

Μιλώντας για τα σιδηροδρομικά έργα αναφέρθηκε στην προσπάθεια εξασφάλιση σημαντικής χρηματοδότησης από την Ευρώπη για την ενισχυθούν οι επενδύσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο και ότι στο κομμάτι αυτό πρώτη προτεραιότητα είναι η Βόρεια Ελλάδα. «Κι αυτό γιατί θέλουμε να αξιοποιήσουμε και να συνδέσουμε τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο και την υπόλοιπη Ευρώπη», είπε μεταξύ άλλων ο Υπουργός. Στα επιπλέον σημαντικά έργα που αναφέρθηκε περιέλαβε κι αυτά που έχουν δρομολογηθεί για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα (112 εκατ. ευρ.ω) και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (187 εκατ. ευρώ). 

                                                      Οδικά έργα

Μιλώντας για τα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα έδωσε έμφαση σε δύο άξονες: Θεσσαλονίκης- Έδεσσας και Δράμας – Αμφίπολης. Είπε ότι με την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου ( ο πρώτο κύκλος ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο) θα συνταχθεί το τεύχος υποβολής δεσμευτικών προσφορών με προβλεπόμενη ημερομηνία τον Νοέμβριο του 2024. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχτεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025 ενώ η ολοκλήρωση των έργων αναμένεται στα τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.  

 
                                                 Κτιριακά έργα

Υπάρχουν και κάποια έργα, μικρότερης προβολής αλλά εξαιρετικά σημαντικά για την καθημερινότητα των πολιτών είπε ο υπουργός και σε αυτά περιέλαβε την ανέγερση δικαστιρ στην Εδεσσα στις Σέρρες, στο Κιλκίς, την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης (συντήρηση και διαχείριση μέσω ΣΔΙΤ). Είπε ακόμη ότι προχωρά ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η χρηματοδότηση, η συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ΣΔΙΤ, ότι προχωράμε α) στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου της Εθνικής Σχολής Δικαστών στην Καλαμαριά, προχωράμε β) στην ανέγερση του 25ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου, γ) στην αποκατάσταση του εξωτερικού χώρου του κτιρίου διοίκησης του Νοσοκομείου Παπανικολάου και δ) σε επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης στο Νοσοκομείου  Άγιος Παύλος.

ΜΠΑΜΠΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ

*To ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι COMMUNICATION SUPPORTER του Συνεδρίου
Φωτογραφίες από το συνέδριο:
https://www.amna.gr/pr-photo
On camera δηλώσεις: 
https://www.amna.gr/video-services/544358/Corporate%20Videos
https://www.youtube.com/user/AMNAwebTV και 
https://we.tl/SG16Qml4bD