Όταν κάποιος με πείρα συναντά κάποιον με λεφτά, σύντομα αυτός με την πείρα θα έχει τα λεφτά και αυτός με τα λεφτά θα έχει την πείρα. - Estee Lauder (1908-2004, Αμερικανίδα επιχειρηματίας)

«EAST MACEDONIAN THRACE FORUM II»: Η Θράκη και η ΑΜΘ ως διαμετακομιστικός κόμβος

13 Μαρτίου, 2024

Η Θράκη και η Ανατολική Μακεδονία ως διαμετακομιστικός κόμβος και η δυνατότητα δημιουργίας μίας τοπικής οικονομίας με δυναμική διάχυσης στην ευρύτερη περιοχή, είναι εκ των ενοτήτων της πρώτης ημέρας διεξαγωγής του «EAST MACEDONIAN THRACE FORUM II» που πραγματοποιείται στην Αλεξανδρούπολη. Η δημοσιογράφος του διπλωματικού ρεπορτάζ, Αλεξία Τασούλη, έθεσε μεταξύ άλλων ερωτήματα σχετικά με τα πλεονεκτήματα του αερολιμένα και του λιμένα Αλεξανδρούπολης και τη σημασία της διασυνδεσιμότητας, στους Αντρέι Ποπόφ, πρέσβη της Μολδαβίας στην Ελλάδα, Αναστάσιο Δημοσχάκη βουλευτή Έβρου της ΝΔ, Κωνσταντίνο Χατζηκωνσταντίνου, διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Στέλιο Ζαντανίδη, αερολιμενάρχη του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης «Δημόκριτος», Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, Δημήτριο Δημητρίου, καθηγητή του τμ. Οικονομικών Επιστημών ΔΠΘ.

Ο Μολδαβός αξιωματούχος, στην έναρξη της τοποθέτησής του, καταθέτοντας την αγάπη του για την Ελλάδα, ανέφερε ότι επισκέπτεται την Αλεξανδρούπολη για τρίτη φορά, εκτιμώντας ότι θα ακολουθήσουν άλλες δύο επισκέψεις του στη χώρα έως το τέλος της άνοιξης: μία με τον υπουργό Ενέργειας της Μολδαβίας για τα επίσημα εγκαίνια του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, και δεύτερη στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόσφατα τοποθετήθηκε ο νέος Μολδαβός πρόξενος και θα έχει συναντήσεις με τις τοπικές αρχές της πόλης.

Επικαλούμενος αναφορές σε προηγούμενες εισηγήσεις, από τους κ.κ. Τσούνη, Πάιατ και Σκρέκα, ο κ. Ποπόφ αναφέρθηκε στη γνωστή όπως είπε, μεταφορά ρωσικού αερίου από το Βορά στο Νότο, για να συνεχίσει κάνοντας λόγο για την αντίστροφη μεταφορά αερίου, πλέον από το Νότο προς το Βορρά. Δήλωσε πως Μολδαβία και Ουκρανία θα ενταχθούν στον λεγόμενο κάθετο διάδρομο μεταφοράς αερίου, και μαζί με τους Αμερικανούς εταίρους τους, με την Ελλάδα, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία «εργαζόμαστε σε ένα στρατηγικό πρόγραμμα μεταφοράς αερίου. Μπορούμε να μεταφέρουμε το αέριο που έρχεται στο FSRU και άλλο αέριο που έρχεται στην Ελλάδα μέσω της Ελλάδας, Ρουμανίας, Μολδαβίας στην Ουκρανία». 

Σημείωσε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν τεράστιες υπόγειες δυνατότητες αποθήκευσης αερίου, αλλά όλες αυτές οι δυνατότητες είναι ήδη πλήρεις, δεν υπάρχει άλλος χώρος, συμπληρώνοντας ότι η Μολδαβία είναι η πρώτη χώρα που χρησιμοποίησε τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), το Νοέμβριο του 2022. Εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους η προμήθεια αερίου στην Ουκρανία γίνεται στη διάρκεια της άνοιξης, είπε πως η προμήθεια τη συγκεκριμένη εποχή ή το καλοκαίρι γίνεται σε χαμηλότερη τιμή, και τον χειμώνα υπάρχει η δυνατότητα προώθησης του αερίου και στις γειτονικές χώρες. «Αυτό είναι ένα στρατηγικό πρότζεκτ που καταδεικνύει τη δυναμική της συνεργασίας. Μπορούμε να αυξήσουμε, να ενισχύσουμε την ενεργειακή ανθεκτικότητα των χωρών της Ένωσης και η Ελλάδα παίζει βασικό ρόλο και η Αλεξανδρούπολη είναι ένα πολύ βασικό στρατηγικό σημείο, γιατί αυτό το αέριο προέρχεται κυρίως από την Αλεξανδρούπολη. Κάνοντας αυτό, νομίζω ότι συμβάλλουμε όλοι μαζί στο να ξεπεράσουμε τον αρνητικό αντίκτυπο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και στην εξασφάλιση αξιόπιστων εναλλακτικών πόρων φυσικού αερίου για τις χώρες της περιοχής», ανέφερε.

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ο κ. Ποπόφ είπε ότι ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης δεν περιορίζεται σε αυτόν του ενεργειακού κόμβου, αλλά εκτίμησε πως όταν αρχίσει η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, μεγάλος αριθμός υλικών/εμπορευμάτων θα μεταφέρονται εκεί μέσω της Αλεξανδρούπολης. 
Για τη δυναμική και τον στόχο του λιμένα Αλεξανδρούπολης στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής μίλησε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου: «Τα τελευταία χρόνια, η Αλεξανδρούπολη, με ναυαρχίδα το λιμάνι, έχει γίνει γνωστή στα πέρατα του κόσμου…Υπάρχει ένα διεθνές ενδιαφέρον και απόδειξη είναι η παρουσία τόσων πρέσβεων και ξένων αντιπροσωπειών. Συγκεκριμένα όμως, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μια κομβική θέση σ’ αυτή την ανάδειξη της πόλης, γιατί αποτελεί πλέον τον κόμβο τον εμπορικό, τον γεωστρατηγικό, γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται μια καινούρια γεωγραφία σε όλη την Ευρώπη… 
Υπάρχει μια πιο καινούρια έκδοση των διευρωπαϊκών δικτύων, η οποία σαν κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ το καλοκαίρι και περιλαμβάνει τον κάθετο διάδρομο από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τη Βόρεια και τη Μαύρη Θάλασσα και έχει συμπεριλάβει και ως χώρες – εκτός από τις ευρωπαϊκές χώρες που διασχίζει – και τις υποψήφιες χώρες που είναι η Μολδαβία και η Ουκρανία. ‘Αρα, στη διαδρομή αυτή της διασύνδεσης της κεντρικής Ευρώπης και της Βόρειας Θάλασσας και της Μαύρης Θάλασσας με το Αιγαίο, ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης είναι κομβικός».

Ο κ. Χατζηκωνσταντίνου τόνισε ότι ο ρόλος της πόλης αναδεικνύεται καθημερινά με την κατακόρυφη άνοδο του επενδυτικού ενδιαφέροντος προς την περιοχή και της εμπορευματικής κίνησης στο λιμάνι, η οποία έχει διττή διάσταση: «Ναι μεν διακινείται στρατιωτικός εξοπλισμός, αλλά και το αμιγώς εμπορικό κομμάτι πηγαίνει απ’ το καλό στο καλύτερο. Έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρο το σύνολο των υπαρχόντων υποδομών, δρομολογούνται καινούριες υποδομές, βελτιώσεις, ούτως ώστε να αυξηθούν ακόμη περισσότερο οι δυνατότητες που παρέχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Τις μέρες αυτές, 900 νταλίκες θα εξέλθουν από το λιμάνι με φορτίο προς το Βορρά και 22 συρμοί τρένων», δήλωσε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου,σημειώνοντας πως τα συγκεκριμένα μεγέθη καταδεικνύουν τον κομβικό ρόλο των συνδυασμένων μεταφορών που αξιοποιεί στο έπακρο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης».

Τα στοιχεία που συνθέτουν το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των αερομεταφορών στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως, από έναν περιφερειακό αερολιμένα, παρουσίασε ο κ. Ζαντανίδης. «…Κανείς μας δεν φανταζόταν πόση κυκλοφορία μπορούμε να έχουμε και τι μπορεί να προσφέρει η συνέργεια μεταξύ των συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή μας. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι οι τέσσερις πυλώνες των μεταφορών με ναυαρχίδα το λιμάνι, θα έδιναν τόση αξία και την ευκαιρία σε όλους να δείξουν τι μπορούν να κάνουν. Υπάρχουν συγκεκριμένα συγκριτικά πλεονεκτήματα που αξιοποίησαν οι υπόλοιπες συνδυασμένες μεταφορές στην περιοχή μας από το αεροδρόμιο και είναι πολλά για τα οποία είμαστε υπερήφανοι». Σύμφωνα με τον κ. Ζαντανίδη, το πλεονέκτημα του αερολιμένα – οποίος εκτιμά ότι υποχρησιμοποιείται σε σχέση με τις πραγματικές του δυνατότητες – είναι ότι μπορεί να λειτουργήσει με προηγούμενη ειδοποίηση είκοσι λεπτών για 24 ώρες, έχει χαμηλό κόστος εξυπηρέτησης των αεροσκαφών, έχει μεγάλη επιχειρησιακή δυνατότητα στο έδαφος και στον αέρα και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που έκανε στις πυρκαγιές και αυτά που κάνει με τις ασκήσεις του ΝΑΤΟ και του ελληνικού στρατού. Σημαντικότερο δε, όλων, είναι το γεγονός ότι είναι κρατικός αερολιμένας που στηρίζει οποιαδήποτε κοινωνική, οικονομική, αμυντική και πολιτικής προστασίας δραστηριότητα, χωρίς να χρειάζεται τις διαδικασίες που χρειάζονται άλλα αεροδρόμια που είναι υπό ιδιωτική διαχείριση.

Στα οφέλη της τοπικής κοινωνίας από τη διασυνδεσιμότητα αναφέρθηκε ο κ. Δημητρίου, σύμφωνα με τον οποίο «ο πολλαπλασιαστής είναι πάρα πολύ υψηλός, γιατί κάθε ένας επιβάτης που έρχεται στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης και κάθε εμπόρευμα που μεταφέρεται από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχει έναν πολλαπλασιαστή κοντά στο 2-3, δηλαδή ένα ευρώ αντιστοιχεί σε τρία ευρώ στην τοπική οικονομία, στις οδικές δε μεταφορές πάνω από πέντε, που είναι ρεκόρ για την Ελλάδα. Πραγματικά έρχονται οι επισκέπτες μας και αφήνουνε χρήματα στην περιοχή», δήλωσε ο καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του ΔΠΘ.

Αναφορικά με τη σύνδεση της ανάπτυξης με τη διασυνδεσιμότητα, εξέφρασε την άποψη ότι «δεν αρκεί να έχουμε μόνο υποδομές, αλλά και διαλειτουργικότητα των υποδομών – και εδώ είναι το μεγάλο ρίσκο. Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ καλή στο να χτίζει δρόμους, λιμάνια, αλλά αυτό που δεν έχει μάθει είναι να τα διαχειρίζεται ολιστικά όλα αυτά – και αυτό είναι ένα μεγάλο μειονέκτημα στο οποίο πρέπει να δοθεί έμφαση». Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην επικείμενη σύνδεση του τρένου με τη Βουλγαρία, όπου όπως είπε, από την πλευρά της Ελλάδας η γραμμή είναι μονή, ενώ από τη Βουλγαρία η γραμμή είναι διπλή ηλεκτροδοτούμενη και υψηλών ταχυτήτων. «Εμείς υστερούμε πάρα πολύ και αυτή είναι μια πολύ κρίσιμη σύνδεση, γιατί κανένας δεν ταξιδεύει μόνο για το αεροδρόμιο ή το λιμάνι, αλλά για τον τελικό προορισμό…». Ο κ. Δημητρίου αναφέρθηκε στην τοποθέτηση, στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, προ δεκαετίας, νέων σιδηροδρομικών γραμμών, οι οποίες είπε πως είτε υποχρησιμοποιήθηκαν ή δεν χρησιμοποιήθηκαν καθόλου για πάρα πολλά χρόνια, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν αρκούν μόνο οι υποδομές: είναι πως τις λειτουργούν, αυτό που λέμε διαλειτουργικότητα… 

 Αναβάθμιση του αερολιμένα σημαίνει επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει, αλλά αναβάθμιση σημαίνει και αύξηση της διασυνδεσιμότητας. Για να γίνει η διασυνδεσιμότητα, πρέπει και οι τοπικοί φορείς, η τοπική επιχειρηματικότητα, η τοπική αυτοδιοίκηση να φτιάξει μηχανισμούς επιμερισμού του ρίσκου με τις επιχειρήσεις που κάνουν τέτοιες δραστηριότητες», ανέφερε σχετικά.

Σημειώνεται ότι τo East Macedonia & Thrace Forum διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά από τη City Hub Events του ομίλου Alter Ego σε συνεργασία με την Tsomokos Communications.