Η συνηθισμένη μοίρα των καινούργιων αληθειών είναι να αρχίζουν σαν αιρέσεις και να καταλήγουν σαν προκαταλήψεις. Thomas Huxley, 1825-1895, Βρετανός βιολόγος

Διαγωνισμός «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά» από το ΦΚΘ

22 Ιανουαρίου, 2021

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «τρέχει» μέχρι τον Απρίλιο έναν μαθητικό διαγωνισμό με θέμα «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά», για παιδιά ηλικίας 7 έως 13 ετών, και προσκαλεί εκπαιδευτικούς, παιδιά κι εφήβους να δημιουργήσουν τη δική τους μικρού μήκους ταινία, διάρκειας έως 5 λεπτά.

Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί τη συνέχεια των διαγωνισμών «Γυρίζουμε σπίτι» και «Γράφουμε σπίτι», μια σειρά δράσεων που υλοποιήθηκαν στο ξεκίνημα της πανδημίας και στην αρχή της τηλε-εκπαίδευσης.

Στους διαγωνισμούς εκείνους, το ΦΚΘ έλαβε 84 ταινίες μικρού μήκους και 87 σενάρια από όλη την Ελλάδα, από την Κρήτη μέχρι την Αλεξανδρούπολη. «Η μεγάλη αυτή απήχηση μας εντυπωσίασε», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκπαιδευτικός Ειρήνη Δελιδάκη, η οποία έχει την επιστημονική επιμέλεια των διαγωνισμών. 

Η ανταπόκριση στους διαγωνισμούς «Γυρίζουμε σπίτι» και «Γράφουμε σπίτι» οδήγησε στον νέο διαγωνισμό «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά», ένας τίτλος «κυριολεκτικός και μεταφορικός», όπως εξηγεί η κ. Δελιδάκη. 

«Στις δραστηριότητες κινηματογραφικής παιδείας είτε στο Μουσείο Κινηματογράφου, είτε γενικότερα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, βλέπουμε ότι τα παιδικά και τα εφηβικά όνειρά μάλλον κρύβουν τη μεγαλύτερη ελπίδα και τη μαγεία του κόσμου. Η κάμερα παίζει σημαντικό ρόλο στο να εξωτερικευτούν αυτά», σημειώνει. 

Η εξωτερίκευση αυτή έχει αναδειχθεί ιδιαίτερα και μέσα από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιείται στο Μουσείο Κινηματογράφου, με τίτλο «Όλοι για έναν και ένας για όλους». Στη διάρκεια αυτού του προγράμματος, η θεματική του οποίου είναι ενδοσχολική βία, προβάλλεται η ταινία «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου, η οποία είχε προβληθεί την πρώτη ημέρα των προβολών του 37ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας αποσπώντας τον Χρυσού Διόνυσο. 

«Οι μαθητές και οι μαθήτριες που παίρνουν μέρος σε αυτό το πρόγραμμα, βλέποντας την ταινία και συμμετέχοντας στις δράσεις, εξωτερικεύουν απίστευτα συναισθήματα, αναφέροντας παρόμοιες καταστάσεις. Αυτό μας δείχνει την εξομολογητικότητα της κάμερας», επισημαίνει η κ. Δελιδάκη. Ένα άλλο στοιχείο που οδήγησε την ομάδα του ΦΚΘ να επιλέξει το συγκεκριμένο τίτλο για το διαγωνισμό, είναι το γεγονός ότι σε μια άλλη άσκηση κινηματογραφικής παιδείας, κατά την οποία τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν το τέλος μιας ιστορίας, αρκετά απ’ αυτά επιλέγουν να πουν ότι «το είδαν στον ύπνο τους». «Σκεπτόμενοι λοιπόν τον τίτλο του διαγωνισμού, βάλαμε αυτούς τους άξονες: τη μεταφορική και την κυριολεκτική», εξηγεί η κ. Δελιδάκη.