Δεν έχει σημασία αν η γάτα είναι άσπρη ή μαύρη, αρκεί να πιάνει ποντίκια. - Ντενγκ Σιάο-Πινγκ, 1904-1997, Κινέζος ηγέτης

Βραδιά αφιερωμένη στον Θέμο Βαφιά

22 Ιανουαρίου, 2020

Βραδιά αφιερωμένη στον αρχιτέκτονα και γραφίστα Θέμο Βαφιά – που έφυγε από τη ζωή πριν από ένα χρόνο – διοργανώνει απόψε στις εγκαταστάσεις του (Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108) το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ.
Η αφιερωματική βραδιά με τον “ εμβληματικό” των θεματικών των εισηγήσεων τίτλο: “ Θέμος Βαφιάς ο αρχιτέκτονας, ο γραφίστας, ο Ρηγάς”, διοργανώνεται στο πλαίσιο της έκθεσης (που “ τρέχει” ήδη εδώ και δυο μήνες στο χώρο) εικοσιοκτώ διεθνών καλλιτεχνών, με τίτλο “ KAIROS”. 
Ανακάλεσμα της Γης “Recall of Earth” και αφορά στη διασταύρωση μεταξύ εικαστικών τεχνών, μετεωρολογίας και φιλοσοφίας. Η έκθεση που ολοκληρώνεται την ερχόμενη εβδομάδα, πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπινου είδους με τα φαινόμενα της φύσης και την αλληλεξάρτηση μεταξύ των δύο. Προσπαθεί, με άλλα λόγια, να αποτυπώσει μια εικόνα της ψυχής, με την έννοια της επιρροής του καιρικού φαινομένου πάνω στον άνθρωπο και στον πλανήτη γη.
Ένα απο τα πολυσχιδή έργα του πρόωρα χαμένου Θέμου Βαφιά συμπεριλαμβάνεται ένα έργο με τίτλο «Eco Geo» (μακέτα περιπτέρου περιβαλλοντικής ενημέρωσης) ως  ευχαριστία προς την οικογένειά του για την πρόσφατη (μετά το θάνατό του) παραχώρηση του αρχείου του (ψηφιοποιημένο υλικό, αφίσες, εικαστικά αντικείμενα, κ.α) στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ.
Για τον “ ερμητικό κατασκευαστή, τον..πολιτιστικό υλιστή και τεχνίτη Θέμο Βαφιά, που αυτοσυστηνόταν ως “ σχεδιαστής” κι΄ όχι ως “ καλλιτέχνης”, μίλησε, μεταξύ άλλων, ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο  Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Λόης Παπαδόπουλος, ο οποίος ανακάλεσε τη “ λαμπερή διαδρομή του Βαφιά στα χρόνια των αρχιτεκτονικών του σπουδών στο ΑΠΘ αλλά και “ την επίμονη εργασία του ως επαγγελματίας γραφίστας, παρήγαγε ένα έργο θετικά αναγνωρίσιμο το οποίο “ παρότι διαπερνά ισοβίως ένας βαθύς ιδεολογικός αντικαταναλωτικός ανενδοτισμός, πέτυχε το ακατόρθωτο: να διαμορφώσει ένα υψηλού γούστου, αλλά αποτελεσματικό γραφιστικό ήθος, το οποίο δε συγχέεται με την συνήθως αγοραία ρητορική της διαφημιστικής εικόνας”. 
Στην ιδεολογική του στάση τα μεταπολιτευτικά χρόνια των φοιτητικών αγώνων στο “ Ρήγα” (τη νεολαία του ΚΚΕ Εσωτερικού) αναφέρθηκε ο χημικός μηχανικός Λάκης Παρθενόπουλος, ενώ στην ιδιαιτερότητα της γραφιστικής του πρότασης, αλλά και των αρχιτεκτονημάτων του, αναφέρθηκε ο αρχιτέκτων, διευθυντής Πολιτιστικού Κέντρου ΜΙΕΤ κ. Γιάννης Επαμεινώνδας. 
Ο Θέμος Βαφιάς  γεννήθηκε στην Άρτα το 1960, μεγάλωσε στην Αθήνα, σπούδασε, έζησε και εργάστηκε στη Θεσσαλονίκη.
Από τα φοιτητικά του χρόνια, ξεκίνησε την ερασιτεχνική του ενασχόληση με την κατεργασία του ξύλου. Έπειτα από σπουδές Αρχιτεκτονικής ίδρυσε το 1996 τη δική του επιχείρηση σχεδιασμού και επικοινωνίας και από το 2015 πειραματίστηκε σχεδιάζοντας και δίνοντας μορφή και υπόσταση σε μια συλλογή από ξύλινες χειροποίητες δημιουργίες, οι οποίες παίρνουν διάφορες μορφές ζώων ή άλλων αντικειμένων. Πέθανε ξαφνικά το Δεκέμβριο του 2018. 
Αντικείμενο αυτού του εκθεσιακού εγχειρήματος με τον αενάως επίκαιρο τίτλο “ KAIROS | Ανακάλεσμα της Γης» που αναπτύσσεται στο ΜΙΕΤ, είναι η λέξη Καιρός στην αμφισημία της (από τη μια σχετίζεται με τα καιρικά φαινόμενα κι από την άλλη με τη χρονικότητα, την «καίρια στιγμή») και πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπινου είδους με τα φαινόμενα της φύσης και την αλληλεξάρτηση μεταξύ των δύο.

Β.Χ 

Read previous post:
Ισπανία: Οκτώ νεκροί από το καταστροφικό πέρασμα της καταιγίδας Γκλόρια

Τουλάχιστον 8 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από την καταιγίδα Γκλόρια, που σάρωσε την ανατολική Ισπανία, συνοδευόμενη από ανέμους ταχύτητας...

Close