Ο καπιταλισμός έχει ένα μόνιμο ελάττωμα: την άνιση κατανομή του πλούτου. Ο σοσιαλισμός αντίθετα έχει ένα σταθερό προτέρημα: την ίση κατανομή της φτώχειας. Ουίνστον Τσώρτσιλ, 1874-1965, Βρετανός πρωθυπουργός, Νόμπελ 1953

Αθ. Αρσένη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Το θέατρο παραμένει ένας ζωντανός, συνεχώς εξελισσόμενος οργανισμός

17 Σεπτεμβρίου, 2024

Το 3ο Θεατρικό Φεστιβάλ Ιθάκης, που ξεκινά σήμερα (17/9) και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου, επιστρέφει στο μαγικό νησί του Ιονίου, με επίκεντρο αυτή τη φορά την κωμωδία. Είναι η «Κωμωδία… αντίδοτο στην παρακμή», όπως υποστηρίζει η φετινή θεματική;

   «Ο τίτλος ‘Κωμωδία … αντίδοτο στην παρακμή’ ήταν μια ιδέα του Κώστα Γάκη και προέκυψε από την ανάγκη μας να αναδείξουμε το γέλιο ως μέσο αντιμετώπισης των δυσκολιών που βιώνουμε. Η κωμωδία έχει την ικανότητα να καταρρίπτει τα τείχη της σοβαροφάνειας και να μας θυμίζει ότι ακόμη και στις πιο σκοτεινές στιγμές μας υπάρχει ελπίδα. Κάθε χρόνο, οι τίτλοι του φεστιβάλ προκύπτουν μέσα από τη θεματική που αποφασίζουμε να εξερευνήσουμε. Προσπαθούμε να συνδέουμε την διαχρονική επίδραση της τέχνης με τη σύγχρονη επικαιρότητα, δημιουργώντας μια θεματική ενότητα που να αποτυπώνει τη σκέψη μας για το φεστιβάλ της κάθε χρονιάς», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η θεατρολόγος και σκηνοθέτης Αθηνά Αρσένη, που μαζί με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Κώστα Γάκη έχουν την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεατρικού Φεστιβάλ Ιθάκης, που έκανε επανέναρξη το 2022 (και) ως αναβίωση του ιστορικού προκατόχου του (1975 – 1998).

   Πώς, όμως, ξεκίνησε η ιδέα να «ξαναγεννηθεί» το φεστιβάλ; Ποιες είναι οι νέες κατευθύνσεις του; «Η ιδέα της αναβίωσης του Θεατρικού Φεστιβάλ Ιθάκης γεννήθηκε από την αγάπη και την επιθυμία των ανθρώπων του νησιού και του Δήμου να αναβιώσουν έναν θεσμό που είχε σημαδέψει πολιτιστικά την Ιθάκη από το 1975 έως το 1998. Στόχος μας ήταν να ξαναφέρουμε στο προσκήνιο την καλλιτεχνική παράδοση της περιοχής, συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν, δίνοντας παράλληλα μια νέα πιο σύγχρονη κατεύθυνση στο φεστιβάλ, που να συνδυάζει το τρίπτυχο Καλλιτεχνική δράση – Πολιτιστική παραγωγή – Εκπαιδευτική δραστηριότητα. Με αυτόν τον τρόπο, νέοι και παλιοί καλλιτέχνες από τον χώρο του θεάτρου και από όλη την Ελλάδα συναντιούνται στην Ιθάκη για να ανταλλάξουν ιδέες και να συνδημιουργήσουν. Έτσι η Ιθάκη μεταμορφώνεται σε ένα καλλιτεχνικό σταυροδρόμι με σκοπό την προώθηση της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας και στόχο την πολιτιστική αναγέννηση», απαντά στις ερωτήσεις του ΑΠΕ-ΜΠΕ η θεατρολόγος.

   Η διοργάνωση διακρίνεται σε τρία μέρη. Ξεκινώντας από την «ΑΥΛΑΙΑ», το διαγωνιστικό μέρος του Θεατρικού Φεστιβάλ Ιθάκης, μια «έκπληξη» περιμένει όσους το ανακαλύπτουν για πρώτη φορά. Με κεντρικό άξονα την «Οδύσσεια» του Ομήρου, σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη Ιθάκη, νέοι καλλιτέχνες καλούνται να δημιουργήσουν διασκευές των ραψωδιών που έχουν αναλάβει, ανάλογα με τη θεματική της χρονιάς. «Τα 8 θεατρικά ντουέτα του διαγωνιστικού μέρους θα ερμηνεύσουν όλη την ‘Οδύσσεια’. Το κάθε ντουέτο θα παρουσιάσει τρεις συνεχόμενες ραψωδίες. Φέτος, θέσαμε στις διαγωνιζόμενες ομάδες, την πρόκληση να προσεγγίσουν το έπος της Οδύσσειας μέσα από την κωμωδία, δημιουργώντας κωμικές διασκευές. Όσο για το μέλλον, έχουμε σκεφτεί να συνεχίσουμε τη διερεύνηση της Οδύσσειας, αναδεικνύοντας κάθε φορά τα ζητήματα που θέτει με έμφαση στις νέες θεατρικές προσεγγίσεις», υπογραμμίζει η Αθηνά Αρσένη ως προς τον τρόπο λειτουργίας του διαγωνιστικού τμήματος και τη σχέση του με το ομηρικό έπος.

   Η «ΣΚΗΝΗ», όπου οκτώ επαγγελματικοί θεατρικοί θίασοι θα παρουσιάσουν έργα μεγάλης διάρκειας, δίνοντας έμφαση στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία, και τα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ», που περιλαμβάνουν θεατρικά εκπαιδευτικά σεμινάρια ανοιχτά για το κοινό, είναι τα άλλα δυο μέρη του Φεστιβάλ, το οποίο διανύει τον τρίτο χρόνο λειτουργίας του. Σε ποια σημεία θα επικεντρωνόταν μια μικρή αποτίμηση των πρώτων δυο χρόνων, αλλά και ποιες προσδοκίες υπάρχουν ως προς το παρόν και το μέλλον της διοργάνωσης; «Τα δύο πρώτα χρόνια του φεστιβάλ ήταν εξαιρετικά επιτυχημένα, αν και γεμάτα προκλήσεις. Ξεκινήσαμε σε μια δύσκολη συγκυρία του κορονοϊού, αλλά καταφέραμε να χτίσουμε μια σταθερή βάση κοινού και να προσελκύσουμε σημαντικούς καλλιτέχνες. Τα έργα που παρουσιάστηκαν είχαν μεγάλη απήχηση, τόσο στο κοινό της Ιθάκης όσο και στους επισκέπτες του νησιού. Για το μέλλον, προσδοκούμε να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε, να διευρύνουμε το φεστιβάλ με νέες μορφές θεατρικής έκφρασης και να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερους θεατές και καλλιτέχνες στο νησί μας», απαντά η συνομιλήτρια του ΑΠΕ-ΜΠΕ, που δεν παραλείπει να ευχαριστήσει «όλους όσοι στηρίζουν το Θεατρικό Φεστιβάλ Ιθάκης, τοπικούς φορείς, χορηγούς, καλλιτέχνες, κοινό και εθελοντές. Χωρίς τη δική τους συμβολή, αυτό το φεστιβάλ δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Επίσης, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο έκφρασης και δημιουργίας για τους νέους καλλιτέχνες, προσκαλώντας τους να έρθουν στην Ιθάκη για να παρουσιάσουν το έργο τους στο κοινό, δίνοντας το μήνυμα ότι το θέατρο παραμένει ένας ζωντανός, συνεχώς εξελισσόμενος οργανισμός, που διατηρεί τις ρίζες του στη συλλογική παράδοση και ταυτόχρονα διαμορφώνει το μέλλον της πολιτιστικής δημιουργίας», καταλήγει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ.

   Η είσοδος στο φεστιβάλ είναι ελεύθερη για το κοινό – Το αναλυτικό πρόγραμμα για όλες τις ημέρες θα το βρείτε εδώ: https://festivalithaki.gr/page_id=816&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–w3GLPboR9eRoOX_GlTEjXeXyjd7aSxeoQ9LzJGyiYgRTf5DWDtnTIUQy9JMYY5NhNEC1SITCvezz5cjwZNd3PvCOj0w&_hsmi=324313958&utm_content=324313958&utm_source=hs_email

   ΣΣ. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας του 3ου Θεατρικού Φεστιβάλ Ιθάκης.

   Ελένη Μάρκου