Αν δεν μπορεί να εκφραστεί με αριθμούς, δεν είναι επιστήμη, είναι γνώση. Robert Heinlein, 1907-1988, Αμερικανός συγγραφέας επιστ. φαντασίας

«Από την Κατοχή έως Σήμερα» σε μεγάλη έκθεση φωτογραφίας Αυστριακών ιστορικών στη Βιέννη

22 Μάρτιος, 2019

Τις λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό, πτυχές της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας, παρουσιάζει μέσα από πολλές δεκάδες φωτογραφίες και κείμενα που τις συνοδεύουν, η μεγάλη Έκθεση Ζωγραφικής με τίτλο «Ελλάδα. Κατοχή και Σήμερα», σε αίθουσες του Λαϊκού Πανεπιστημίου Χίτσινγκ στη Βιέννη, που διαρκεί έως τις 24 Απριλίου και η οποία εγκαινιάστηκε με λογοτεχνική εκδήλωση, παρουσία εκπροσώπων της δημόσιας ζωής και πολυάριθμων φίλων της Ελλάδας.

Πρόκειται για ένα κοινό εγχείρημα Αυστριακών ιστορικών, καλλιτεχνών και διανοουμένων, οι οποίοι συμμετείχαν τον Φεβρουάριο του 2018 σε πολυήμερο εκπαιδευτικό ταξίδι σε σημαδιακές τοποθεσίες της πρόσφατης ιστορίας στην Ελλάδα, οι οποίες συνδέονται με την Ναζιστική Κατοχή, τον Εμφύλιο, την επτάχρονη Δικτατορία, και την πρόσφατη κρίση, είτε αυτές βρίσκονται στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη ή τα Καλάβρυτα.

Γενικότερος στόχος του εκπαιδευτικού ταξιδιού στην πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας ήταν να καταδειχθούν τα «σημεία τομής» ανάμεσα στην αυστριακή και την ελληνική ιστορία, ενώ η έκθεση αντικατοπτρίζει τις διαφορετικές προοπτικές των συμμετεχόντων στο ταξίδι, από την ιστορική, την καλλιτεχνική ή την ακτιβίστικη σκοπιά, τόνισε στην ομιλία της η Ελίζαμπετ Λούιφ, η συντονίστρια του Συλλόγου «present: history», με πρωτοβουλία του οποίου διοργανώθηκε τόσο το ταξίδι όσο και η έκθεση.

Στην ιδιαίτερη αγάπη του προς την Ελλάδα και τους ανθρώπους της αναφέρθηκε ως κεντρικός ομιλητής στα εγκαίνια, ο ‘Αλφρεντ Κόλμπαχερ, ο για πολλά χρόνια προϊστάμενος της διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της αυστριακής ομοσπονδιακής Καγκελαρίας και στενός συνεργάτης του ιστορικού Καγκελάριου Μπρούνο Κράισκι, αλλά και διακεκριμένο στέλεχος μιας σειράς αυστριακών αντιστασιακών και ανθρωπιστικών οργανώσεων.

Πρόκειται για αγάπη και σεβασμό που είχε από τα παιδικά του χρόνια, όταν μάθαινε για την ηρωική πράξη του Μανόλη Γλέζου και του Απόστολου Σάντα να κατεβάσουν από την Ακρόπολη τη σημαία του ναζιστικού Τρίτου Ράιχ, τόνισε ο ίδιος, κάνοντας ευρείες αναφορές στα αναρίθμητα εγκλήματα των ναζιστών στην Ελλάδα, αλλά και στην ηρωική αντίσταση του ελληνικού λαού.

Ταυτόχρονα παρέπεμψε στον αμφιλεγόμενο ρόλο του μετέπειτα προέδρου της Αυστρίας Κουρτ Βάλντχαϊμ, ως αξιωματικού της ναζιστικής Βέρμαχτ στην Ελλάδα και συνυπεύθυνου στις μεταγωγές δεκάδων χιλιάδων Εβραίων της Θεσσαλονίκης στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Στην ομιλία του, ο ‘Αλφρεντ Κόλμπαχερ αναφέρθηκε στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 και την επτάχρονη στρατιωτική δικτατορία, στους αγώνες των Αυστριακών Σοσιαλδημοκρατών για την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα μέσα από την οργάνωση «Φίλοι της Ελληνικής Δημοκρατίας», κορυφαίο στέλεχος της οποίας υπήρξε ο μετέπειτα (2004-2016) ομοσπονδιακός Πρόεδρος της Αυστρίας Χάιντς Φίσερ. Μίλησε επίσης για την ανάγκη αλληλεγγύης προοδευτικών δυνάμεων απέναντι στον ελληνικό λαό για την αντιμετώπιση της επιβληθείσας από το εξωτερικό σκληρής πολιτικής στο πλαίσιο των μνημονίων, αλλά και για την αντιμετώπιση των ακροδεξιών και φασιστικών φαινομένων.

Η θεματολογία της έκθεσης φωτογραφίας στη Βιέννη, ξεκινά από τη δεκαετία του 1940, την περίοδο της Κατοχής της Ελλάδας από τη ναζιστική Γερμανία μεταξύ 1941-1944 και την αμφιλεγόμενη θεωρία περί της Αυστρίας ως «πρώτο θύμα» του Χίτλερ, τις σφαγές του άμαχου πληθυσμού από τις ορδές της Βέρμαχτ και των Ες Ες, την πρωτοφανή αντίσταση των Ελλήνων εναντίον του κατακτητή. Ακολουθεί ως θέμα, ο Εμφύλιος μεταξύ 1946-1949, ο οποίος στην έκθεση παρουσιάζεται ως «ένα παγκόσμιο γεγονός ενόψει του επερχόμενου Ψυχρού Πολέμου», με επικέντρωση στον «ρόλο των ΗΠΑ, της Αγγλίας και των πρώην ντόπιων συνεργατών των Γερμανών κατακτητών κατά των αντιστασιακών και της Αριστεράς, που μετά την τότε ήττα της θα ήταν εκ νέου στόχος και θύμα της επτάχρονης δικτατορίας των συνταγματαρχών μεταξύ 1967 και 1974».

Ιδιαίτερες αναφορές, με σειρά φωτογραφικών ντοκουμέντων, γίνονται στο πλαίσιο της έκθεσης, στην επική Εξέγερση του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 1973, που, όπως επισημαίνεται σχετικά, αποτελεί σημαντικό σύμβολο στην σύγχρονη ελληνική ιστορία, που προκάλεσε πρωτοφανές κύμα διεθνούς αλληλεγγύης για την δημοκρατία στην Ελλάδα.

Το τελευταίο τμήμα της έκθεσης αναφέρεται στην πρόσφατη κρίση, τις εκδηλώσεις αλληλεγγύης προς τον ελληνικό λαό, όπως επίσης στην αντιφασιστική αντίσταση κατά νεοναζιστικών ομάδων και οργανώσεων.

Στο πλαίσιο των εγκαινίων της έκθεσης, ο συγγραφέας του μυθιστορήματος «Απρίλης στο Στάιν» Ρόμπερτ Στράιμπλερ διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο, το οποίο αναφέρεται στη ζωή στα κάτεργα και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζιστών και στην εκεί αντίσταση, αλλά για πρώτη φορά και στις μαζικές δολοφονίες από ναζιστές στο Κρεμς της Κάτω Αυστρίας, στις 6 Απριλίου 1945, κρατουμένων, ανάμεσα στους οποίους υπήρχαν πολλοί Έλληνες.

Αποσπάσματα από την ελληνική έκδοση του βιβλίου, διάβασε ο Δημήτρης Παπαοικονόμου, και για την υποδοχή του βιβλίου στην Ελλάδα μίλησε ο διευθυντής του εκδοτικού οίκου «Αλφειός» Κώστας Αναστασόπουλος, ενώ η εκδήλωση πλαισιώθηκε από ελληνική μουσική που ερμήνευσε η Ιουλία Περβολακάρη σε συνοδεία στο πιάνο από τον Γιάννη Μαλούχο.

Read previous post:
Δύο Παλαιστίνιοι σκοτώθηκαν και 55 τραυματίστηκαν από πυρά Ισραηλινών στρατιωτών στη Γάζα

Δύο Παλαιστίνιοι σκοτώθηκαν σήμερα από πυρά Ισραηλινών στρατιωτών σε δύο διαφορετικά σημεία κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων και συγκρούσεων κατά μήκος...

Close