Η ιστορία μας διδάσκει ότι οι άνθρωποι και τα έθνη συμπεριφέρονται με σύνεση μόνο όταν έχουν εξαντλήσει κάθε άλλη  εναλλακτική λύση - Abba Eban Ισραηλινός διπλωμάτης

Τα νέα δεδομένα στην Ελλάδα μεταφέρονται στους διεθνείς κύκλους

23 Σεπτέμβριος, 2018

«Μαγική γη» με «μια χροιά εξωπραγματικού», «κήπος των Θεών», «νησί της γαλήνης και της αιωνιότητας». Είναι η Κέρκυρα με τα μάτια του Τζέραλντ Ντάρελ, ο οποίος ανακάλυψε το νησί του Ιονίου, έναν παράδεισο φυσικής ομορφιάς, που τον ενέπνευσε να αφοσιωθεί στην προστασία της άγριας ζωής από το χείλος της εξαφάνισης και να εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιας φήμης φυσιοδίφη και δημοφιλή συγγραφέα βιβλίων.

Ήταν το μικρότερο μέλος της αντισυμβατικής οικογένειας Durrell που άφησε τη μουντή Αγγλία το 1935 και εγκαταστάθηκε για πέντε χρόνια στην ηλιόλουστη Κέρκυρα. Η μητέρα της οικογένειας, χήρα Λουίζα Ντάρελ, ο μεγαλύτερος γιος Λόρενς, οποίος θέλει να γίνει επιτυχημένος συγγραφέας (και γίνεται), ο δεύτερος γιος Λέσλι, η κόρη Μάργκο και ο μικρός Τζέραλντ βρίσκουν τους εαυτούς τους στο νησί των Φαιάκων.

«Άλλες χώρες μπορεί να σου δίνουν τη δυνατότητα να ανακαλύψεις τόπους, ήθη, έθιμα, λαϊκές παραδόσεις. Η Ελλάδα σου δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψεις κάτι πολύ πιο βαθύ: τον ίδιο σου τον εαυτό» έγραψε ο Λόρενς Ντάρελ στην εισαγωγή του βιβλίου του – ύμνο στην Κέρκυρα με τίτλο «Η σπηλιά του Πρόσπερου».

Από το 2016 εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο ταξιδεύουν μαζί τους, πίσω στον χρόνο, στην Κέρκυρα της δεκαετίας του 1930 με τη βρετανική τηλεοπτική σειρά «The Durrells» διασκευή των τριών αυτοβιογραφικών βιβλίων του Τζέραλντ Ντάρελ υπό τον γενικό τίτλο «Η Κερκυραϊκή Τριλογία».

Σε κάθε επεισόδιο η οικογένεια γνωρίζει νέους γείτονες, την κουλτούρα του νησιού και αναζητά τον δρόμο προς την ευτυχία, όχι χωρίς δυσκολίες, αλλά με τον ήλιο να λάμπει και με θέα το Ιόνιο Πέλαγος.

Μετά τις πολλές υποψηφιότητες για βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Bafta) και την ανάδειξη της πρωταγωνίστριας Κίλι Χόουζ ως Καλύτερης Ηθοποιού το 2016, για τη 2η σεζόν από το Broadcasting Press Guild η επιτυχημένη, γυρισμένη στην Κέρκυρα, σειρά «The Durrells» αποτελεί πλέον και ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στη νέα εποχή της οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Ο τέταρτος κύκλος, τα γυρίσματα του οποίου έχουν ξεκινήσει στην Κέρκυρα, έχει υπαχθεί στον νόμο 4487/2017 για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα, είναι από τις πρώτες παραγωγές στην Ελλάδα, που θα λάβει το επενδυτικό κίνητρο της επιχορήγησης (cash rebate).

Τα νέα δεδομένα μεταφέρονται στους κύκλους των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών του εξωτερικού, ήδη κάποιοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον να υλοποιήσουν projects στην Ελλάδα, τόνισε σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Κώστας Ραυτόπουλος – Line Producer της σειράς «The Durrells».

Υπογραμμίζοντας ότι είναι πολύ σημαντική εξέλιξη η οικονομική ενίσχυση της τηλεοπτικής παραγωγής, ο κ. Ραυτόπουλος σημείωσε ότι η τηλεοπτική σειρά με φανατικούς τηλεθεατές στη Βρετανία και σε άλλες χώρες συνέβαλε στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Κέρκυρα, στο σχεδιασμό θεματικών ξεναγήσεων με βάση τις περιπέτειες των Durrells και στην τόνωση της τοπικής οικονομίας με την απασχόληση κατοίκων του νησιού και τη συνεργασία με επιχειρήσεις και επαγγελματίες.

Ακολουθεί η συνέντευξη του Κώστα Ραυτόπουλου, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Κατερίνα Γιαννίκη:

Η σειρά «The Durrells» είναι από τις πρώτες τηλεοπτικές παραγωγές που ωφελούνται από το επενδυτικό κίνητρο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, cash rebate (επιστροφή φόρου). Πώς θα περιγράφατε τη διαδικασία υποβολής αίτησης για την υπαγωγή στο cash rebate και τα υπόλοιπα στάδια;

Κάθε αρχή και δύσκολη. Πρόκειται για μια τελείως καινούρια διαδικασία για όλους μας και επειδή απαιτείται μεγάλος αριθμός επίσημων κρατικών εγγράφων από την ελληνική, αλλά και από την αγγλική εταιρία παραγωγής, αντιμετωπίσαμε αρκετές πολυπλοκότητες και καθυστερήσεις.

Είχαμε όμως πολύ στενή συνεργασία με τους ανθρώπους του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) και παρ’ όλο που η διαδικασία είναι νέα και για τους ίδιους, ομολογουμένως έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και προσπάθεια να αποσαφηνίσουν και να επιλύσουν διάφορα ζητήματα που προέκυπταν στην πορεία. Οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στην κ. Μανωλοπούλου, η οποία ήταν διαθέσιμη οποιαδήποτε ώρα και μέρα για να συζητάει και να λύνει τις απορίες μας. Θα έλεγα πως η διαδικασία του cash rebate, μας έδωσε μια νέα εικόνα του ελληνικού δημοσίου, η οποία είναι σύγχρονη, νέα και έρχεται σε αντίθεση με την κλασσική, δύσκαμπτη εικόνα του παρελθόντος.

Αναμφισβήτητα η επόμενη φορά θα είναι αρκετά πιο απλή.

Μετά από τα γυρίσματα τριών κύκλων στην Ελλάδα, στην Κέρκυρα, πόσο σημαντική είναι η συγκεκριμένη οικονομική ενίσχυση της παραγωγής;

Είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς πρόκειται για μία σειρά που αποτελεί πλέον σημαντικό κομμάτι του νησιού από πολλές πλευρές. Αξιοσημείωτο είναι δε ότι με όχημα την παραγωγή των Durrells, η οποία έχει τεράστια απήχηση στην Αγγλία, αλλά και σε διάφορες άλλες χώρες του κόσμου, μεταφέρεται το νέο δεδομένο της Ελλάδας, στους κύκλους των παραγωγών και αυτό συντελεί στην προσέλκυση της διεθνούς προσοχής. Ήδη έχουμε επικοινωνία με άλλους παραγωγούς στην Αγγλία, οι οποίοι έχουν ενημερωθεί για το cash rebate στην Ελλάδα και έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση μελλοντικών τους projects εδώ.

Ποιος είναι ο αριθμός των τηλεθεατών στην Αγγλία και σε όλο τον κόσμο που παρακολούθησαν τους προηγούμενους κύκλους της σειράς; Πόσο συνέβαλε στην προβολή της Κέρκυρας και ευρύτερα της Ελλάδας και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας η σειρά;

Ο πρώτος κύκλος είχε μόνο στην Αγγλία μέσο όρο 6,9 εκατομμύρια θεατές, ο δεύτερος κύκλος 6,2 εκατομμύρια και ο τρίτος 5,6 εκατομμύρια. Όλοι οι κύκλοι, συμπεριλαμβανομένου και του τέταρτου, του οποίου τα γυρίσματα θα ολοκληρωθούν στα μέσα Δεκεμβρίου, προβάλλονται στο Prime Time του αγγλικού ITV, δηλαδή κάθε Κυριακή στις 21:00. Εκτός Αγγλίας προβάλλεται στην Αμερική, Νέα Ζηλανδία, Αυστραλία, Νότια Αφρική, Γαλλία και σε πολλές άλλες χώρες.

Άτυπα υπάρχουν πολλοί tour operators στην Κέρκυρα που διοργανώνουν επισκέψεις γκρουπ τουριστών σε τοποθεσίες, στις οποίες έχουν γυριστεί σκηνές των Durrells. Διαβάζοντας τα νούμερα των τηλεθεατών μπορεί οποιοσδήποτε να συνειδητοποιήσει τι σημαίνει για τον τουρισμό της Κέρκυρας μία τόσο προβεβλημένη τηλεοπτική σειρά.

Η απασχόληση των Ελλήνων εργαζόμενων, η συνεργασία με προμηθευτές και η χρήση εγκαταστάσεων στην Κέρκυρα, για κάθε σεζόν, διαρκεί κατά μέσο όρο 2,5 με 4 μήνες. Μέσα στο διάστημα αυτό απασχολούνται περίπου 100 Έλληνες εργαζόμενοι σε διάφορες θέσεις στην παραγωγή, καθώς και 300 με 350 βοηθητικοί ηθοποιοί. Επίσης εκτός από τους άμεσους συνεργάτες στην παραγωγή, συμβαλλόμαστε με διάφορες άλλες ελληνικές εταιρίες παροχής υπηρεσιών, όπως catering, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ενοικιάσεις κινηματογραφικού εξοπλισμού κ.α.

Μέχρι τώρα η Ελλάδα δεν ήταν στη λίστα με τις προτεινόμενες χώρες για κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές παραγωγές. Εκτιμάτε ότι η εικόνα θα αλλάξει, θα επιλέξουν την Ελλάδα περισσότεροι δημιουργοί και θα τονωθεί η εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία;

Έχουν υπάρξει αρκετές παραγωγές στο παρελθόν, στις οποίες παρ’ ότι το σενάριο διαδραματιζόταν σε κάποιο μέρος της Ελλάδας, τα γυρίσματα πραγματοποιούνταν αλλού. Πέρυσι είχα συναντηθεί στο Λονδίνο με τον υπεύθυνο παραγωγής μιας μεγάλης εταιρίας με πολυάριθμες παραγωγές, ο οποίος ήθελε τότε να φέρει projects στην Ελλάδα αλλά ο οικονομικός σχεδιασμός της εταιρίας δεν μπορούσε να το επιτρέψει λόγω έλλειψης cash rebate. Συνεπώς για τις παραγωγές της συγκεκριμένης εταιρίας, χώρες χωρίς cash rebate ήταν αποκλεισμένες.

Το ερώτημα, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αν θα έρθουν ξένες παραγωγές, το θεωρώ σίγουρο, με πρόσφατο δεδομένο το 35% cash rebate, το ερώτημα και η πρόκληση που θα αντιμετωπίσουμε όσοι ασχολούμαστε με την παραγωγή, είναι ο περιορισμένος αριθμός επαγγελματιών του χώρου μας. Είναι απαραίτητο να εισαχθούν νέοι άνθρωποι στο επάγγελμα μας.

Ποιες δυσκολίες έχετε βιώσει στον τομέα σας μέχρι τώρα, παρατηρείτε πλέον αλλαγές προς τη θετική κατεύθυνση;

Η Ελλάδα ουσιαστικά δεν ήταν ποτέ film friendly, αντιθέτως ό,τι είχε να κάνει με τον δημόσιο τομέα, όπως αδειοδότηση για τοποθεσίες ή αδειόδοτηση ειδικών σκηνών, ακόμα και η διαδικασία απασχόλησης εργαζομένων, πάντα έκρυβε δυσάρεστες εκπλήξεις.

Για παράδειγμα, λίγα χρόνια πριν χρειάστηκε να κάνουμε μια μικρή έκρηξη με τη χρήση ειδικών εφέ και οι υπηρεσίες στις οποίες έπρεπε να απευθυνθούμε, δεν είχαν πρωτόκολλο για μία τέτοια ενέργεια. Κοινώς δεν γνώριζαν τι διαδικασία έπρεπε να ακολουθηθεί για να πραγματοποιηθεί νομότυπα και με ασφάλεια μία τέτοια δράση. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να μας χορηγηθεί λανθασμένη άδεια, η οποία δεν επιδεχόταν διόρθωση κι έτσι έπρεπε να ξεκινήσουμε τη διαδικασία εκ νέου.

Πλέον, μια τέτοια δυσλειτουργία, σε μια χώρα που υποστηρίζει έμπρακτα την προσέλκυση παραγωγών, δίνοντας 35% cash rebate είναι πλήρως αντιφατική και τέτοιου είδους περιπτώσεις πρέπει να εκσυγχρονιστούν, ώστε να συμβαδίσουν με τη νέα τάξη πραγμάτων.

Τελευταία, βοηθητικό ρόλο έχει αναλάβει έμπρακτα και το film commission. Συνεπώς, ναι, παρατηρούμε μία τάση προς βελτίωση των συνθηκών.

Υπάρχει στην Ελλάδα οπτικοακουστική βιομηχανία, η οποία μπορεί να στηρίξει τα projects;

Υπάρχει μια βάση επαγγελματιών του χώρου και εταιριών που μπορεί να υποστηρίξει κάποια μεγάλα projects. Όπως ανέφερα και παραπάνω η σημαντικότερη πρόκληση είναι να εισαχθούν νέοι άνθρωποι στον χώρο.

Επίσης στον τομέα του διαθέσιμου κινηματογραφικού εξοπλισμού στην Ελλάδα, ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός -εξίσου ακόμα και με το ανθρώπινο δυναμικό- οι εταιρίες που πρωταγωνιστούν στον χώρο, εξελίσσονται συνεχώς, ακολουθώντας τις τελευταίες τεχνολογίες. Θα έλεγα πως είναι μια βιομηχανία η οποία βρίσκεται σε ανάπτυξη.

 

Read previous post:
Σοβαρή απειλή γύρω από τη Γη περισσότερα από 20.000 μεγάλα διαστημικά «σκουπίδια»

Όταν φέτος τον Ιούλιο ο ευρωπαϊκός περιβαλλοντικός δορυφόρος Cryosat-2 έκανε τη συνηθισμένη διακριτική βόλτα του πάνω από τα κεφάλια μας,...

Close