Κανένας άνθρωπος ούτε ομάδα ούτε έθνος δεν μπορεί να ενεργήσει ανθρώπινα ή να σκεφθεί σωστά υπό το κράτος ενός μεγάλου φόβο. Bertrand Russell, 1872-1970, Βρετανός φιλόσοφος

Εκδήλωση για τη θρησκευτική ελευθερία στο σχολείο

27 Απρίλιος, 2018

Η εκπαίδευση και η διδασκαλία πρέπει να αποσκοπεί στη «συμπερίληψη» και όχι στον «αποκλεισμό» των μαθητών, αναφορικά με τη θρησκευτική τους ελευθερία, υποστηρίχθηκε από τους κεντρικούς ομιλητές, σε εκδήλωση με θέμα : «Θρησκευτική ελευθερία και σχολείο», την οποία διοργάνωσε «η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου», ενώ σχολιάστηκε επίσης και η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (660/18), για το περιεχόμενο της διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία.

Σε δύο τύπους συστημάτων, όπου, στο ένα υιοθετείται το μοντέλο της «ελευθερίας της θρησκείας» και στο άλλο το μοντέλο της «ελευθερίας από τη θρησκεία» έκανε αναφορά η αν. καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου, της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Λίνα Παπαδοπούλου. Σημείωσε, ότι για την περίπτωση ανηλίκων μαθητών, η ίδια, συντάσσεται με τη δεύτερη εκδοχή, καθώς η πρώτη εκδοχή προαπαιτεί ελεύθερη βούληση.

«Είμαι υπέρ της «ελευθερίας από τη θρησκεία» για τους ανήλικους, γιατί η θρησκευτική ελευθερία για τους ενήλικες έχει νόημα, μόνο όταν στηρίζεται στην ελεύθερη βούληση και στην ελεύθερη επιλογή» τόνισε η κ. Παπαδοπούλου.

Υπογράμμισε, ότι η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (660/18) στηρίχθηκε στη συλλογιστική, ότι «επειδή, οι μαθητές έχουν ήδη βαφτιστεί χριστιανοί», συνέπεια αυτού, «το σχολείο, το κράτος, υποχρεούται να τους εισαγάγει στη χριστιανική θρησκεία, πιστεύω, δόγμα, ομολογία, κ.ο.κ.». Επεσήμανε, ωστόσο, ότι βάφτιση των μαθητών έγινε σε νηπιακή ηλικία, άρα, χωρίς τη δική τους ελεύθερη βούληση.

«Όταν κάτι δε βασίζεται στην ελεύθερη βούληση εξαρχής, δε μπορεί να βασίζεται στην ελεύθερη βούληση εκ των υστέρων» είπε η κ. Παπαδοπούλου. Πρόσθεσε, ότι κατά τη γνώμη της στο σχολείο «θα πρέπει να διδάσκονται όλες τις δυνατές εκδοχές, τα βασικά δόγματα, τα σημεία που ενώνουν τους ανθρώπους».

Ο καθηγητής του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Τσιούμης, αναφέρθηκε στο θέμα της προσευχής στα σχολεία και τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί μια «ιδιαιτερότητα» στο θέμα αυτό, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς, «ο λόγος, για την προσευχή, σχετίζεται με την ανάπτυξη της εθνικής ταυτότητας, όπως έχει τυποποιηθεί σε συνταγματικά κείμενα και στη νομοθεσία, εδώ και αιώνες».

«Η προσευχή, όπως εμφανίζεται στο σχολείο ή στο νηπιαγωγείο δεν έχει χώρο για ετερότητες. Η δυνατότητα που παρέχεται είναι η εξαίρεση των παιδιών από αυτή τη διαδικασία, σέβεται την εξαίρεση τους, αλλά αγνοεί ότι μπορεί να έχει περαιτέρω αποτελέσματα, σε βάρος τους, όπως π.χ. στοχοποίηση, προκαταλήψεις, διακρίσεις, εναντίον τους. Και με αυτή την έννοια, σε κοινωνίες με πολυπολιτισμικές συνθήκες προβληματίζεται κανείς κατά πόσο μπορεί αυτή η τακτική να είναι ορθή» είπε ο κ. Τσιούμης.

«Κι εκείνοι που δεν θρησκεύουν, ή θρησκεύουν σε άλλο θρήσκευμα, τι;» διερωτήθηκε ο κ. Τσιούμης, τονίζοντας ότι τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ένας διάλογος για τη δυνατότητα μη μονομερών προσεγγίσεων, ενώ ορισμένοι θεολόγοι «αναπτύσσουν πρακτικές πιο πολυφωνικής διαχείρισης μέσα στην τάξη». «Δεν έχει κατά τη γνώμη μου ανάγκη, η σημερινή επικρατούσα θρησκεία, από την καθημερινή προσευχή στο σχολείο, για να εδραιώσει το ρόλο της στη σημερινή κοινωνία» είπε ο κ. Τσιούμης.

Φ.Γρηγοριάδης

Read previous post:
«Η Τουρκία δεν θα επιδιώξει ένα θερμό επεισόδιο, αλλά δεν αποκλείεται ένα συμβάν, που μπορεί να μετατραπεί σε θερμό επεισόδιο»

Οι συνεργασίες και συγκλίσεις είναι αναγκαίες, προκειμένου η πορεία της χώρας μετά την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια να συνοδευτεί...

Close